Zaznacz stronę

W ramach Opolskich Spotkań Ekonomistów, 11.04.2013 r., odbyło się seminarium naukowe poświęcone problematyce znaczenia certyfikacji kompetencji biznesowych jako elementu pomiaru efektywności nakładów na edukację i szkolenia. Organizatorem spotkania było Polskie Towarzystwo Ekonomiczne Oddział Wojewódzki w Opolu przy współpracy z Wydziałem Ekonomicznym Uniwersytetu Opolskiego.

Powitaniem zebranych Gości zainaugurowała seminarium prof. Stanisława Sokołowska, Dziekan Wydziału Ekonomicznego UO. Uczestnikami seminarium byli m.in.: prof. Józef Dziechciarz – Kierownik Katedry Ekonometrii w Instytucie Zastosowań Matematyki na Wydziale Zarządzania, Informatyki i Finansów Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, reprezentujący EBC*L Polska w Europejskim Kuratorium Kompetencji Biznesowych, przewodniczący komisji egzaminacyjnej EBC*L w Polsce, prof. Zbigniew Mikołajewicz – prezes Zarządu PTE Oddział Wojewódzki w Opolu, dr Stanisław Karleszko (PTE, WSZiA w Opolu), dr Anna Rajchel – doradca zawodowy w VI PLO, mgr Danuta Łubińska wraz z uczniami Zespołu Szkół Ekonomicznych w Opolu, dr Dariusz Rajchel z Politechniki Opolskiej, pracownicy Wydziału Ekonomicznego UO oraz licznie zgromadzeni studenci.

Motywem przewodnim całego seminarium był wykład prof. J. Dziechciarza nt. certyfikacji kompetencji biznesowych jako elementu pomiaru efektywności nakładów na edukację i szkolenia. Spotkanie obejmowało dwie zasadnicze części. Na początku pierwszej części spotkania prof. S. Sokołowska przedstawiła osiągnięcia studentów Uniwersytetu Opolskiego w zakresie certyfikacji kompetencji biznesowych EBC*L. Z udziałem Pani Dziekan WE UO, prof. J. Dziechciarza oraz prof. Z. Mikołajewicza nastąpiło uroczyste wręczenie certyfikatu kompetencji biznesowych EBC*L Panu Rafałowi Lipińskiemu, studentowi Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Opolskiego.

Prof. J. Dziechciarz przypomniał, że certyfikacja EBC*L to jednolity i międzynarodowy system egzaminacyjny oparty na teorii i praktyce, cieszący się uznaniem na rynku pracy blisko 30 krajów świata. Egzamin EBC*L ma zestandaryzowaną formę (20 pytań oraz studium przypadku), dlatego też, niezależnie od miejsca zdawania egzaminu EBC*L wiedza jest porównywalna. Certyfikacja EBC*L obejmuje aktualnie trzy poziomy:
• Poziom A – ogólna wiedza ekonomiczna (uczestnictwo) – udział w przedsięwzięciach;
• Poziom B – zarządzanie projektami (kierowanie) – umiejętność planowania;
• Poziom C – przywództwo – umiejętność zarządzania przedsiębiorstwem.

W Europie ponad 50 000 osób zdało egzamin i zdobyło certyfikat EBC*L. W Polsce przystąpiło do egzaminu EBC*L (poziom A) około 4000 osób, przy wskaźniku średniej zdawalności na poziomie 80% (jest to jeden z najwyższych wskaźników w Europie).

Certyfikat EBC*L, jak podkreślał prof. Dziechciarz, jest dla studentów ogromną szansą na wzbogacenie CV o międzynarodowe świadectwo kompetencji biznesowych, rozpoznawalne i uznawane w wielu krajach na świecie. Zdobycie certyfikatu EBC*L wskazuje także na zaangażowanie i motywację do uzyskania zawodowego sukcesu, zarówno w charakterze pracodawcy, jak i pracobiorcy.
Pomiar efektywności nakładów na edukację i szkolenia stanowi nowe podejście do zarządzania, odpowiedzialności za wyniki oraz zapewniania jakości kształcenia, tworząc tym samym podstawę autonomii organizacyjnej instytucji edukacyjnych i szkoleniowych.

Źródła finansowania szkoleń i treningów stanowią w szczególności zasoby finansowe przedsiębiorstw, instytucji rynku pracy oraz organizacji gospodarujących środkami Unii Europejskiej. To tradycyjne podejście do finansowania i oceny wyników – input oriented – jest w swojej istocie finansowaniem zasobów, czyli opłatą za uczenie, gdzie cele są definiowane przez zleceniodawcę. Formalne przedsięwzięcia edukacyjne oraz szkolenia i treningi podejmowane i finansowane z inicjatywy zainteresowanych osób są realizowane w mniejszym zakresie. Ta nowoczesna koncepcja – output oriented – uwzględniająca finansowanie wyników, opiera się jednak na płaceniu za nauczenie. Cele i kryteria ich osiągnięcia są w tym przypadku definiowane przez zainteresowane osoby.

W realnie opisywanych polskich warunkach przedsiębiorcy traktują szkolenia i edukację swoich pracowników jako koszt i zakłócenie funkcjonowania, nie widzą efektu inwestycji w przyszły rozwój firmy, obawiają się roszczeń płacowych, ucieczki do konkurenta lub usamodzielnienia pracownika. Poważnym problemem w tym obszarze jest także nieumiejętność stosowania nowoczesnych technik pomiaru efektu. Wpływ szkoleń na firmę może być mierzony wiarygodnie i przy rozsądnych kosztach. Podstawowe decyzje dotyczą: sposobu zbierania i analizy danych, zdefiniowania wyników szkolenia, szacowania kosztów, przełożenia danych na wskaźniki finansowe, określenia wartości niematerialnych oraz obliczenia zwrotu z inwestycji. Wiarygodne mierzenie efektywności szkoleń polegać powinno na zbieraniu, pomiarze i opisie danych uwzględniających: reakcję (satysfakcję) ze szkolenia i planowane działania, uczenie się, zastosowanie (wdrożenie) w pracy, efekt biznesowy, efekt finansowy (zwrot z inwestycji) oraz zbiór korzyści o charakterze niematerialnym. Najszerzej rozpowszechnionym współcześnie sposobem pomiaru korzyści z inwestycji w edukację na poziomie uniwersyteckim jest liczenie zdyskontowanej wartości netto (NPV) oraz regresyjnej funkcji dochodów.