Publikacje
Pozostałe publikacje znajdują się na stronach internetowych poszczególnych pracowników naukowych. więcejInstrumenty pochodne rozliczane w sposób scentralizowany
Autor: Ilona Fałat-Kilijańska, Jacek Karwowski, Jacek Pieczonka, Robert Poskart
Rok wydania: 2017
ISBN: 978-83-208-2260-1
Liczba stron: 124
Spis treści:
Autorzy przedstawili możliwości zastosowań derywatów na rynkach finansowych oraz wskazali rolę, jaką odgrywają tam partnerzy centralni, zwiększający bezpieczeństwo obrotu. Pokazano jednocześnie praktyczne przykłady odnoszące się do transakcji forward, futures, różnic kursowych (CFD), swapowych i opcyjnych. Poszczególne rozdziały dotyczą: istoty instrumentów pochodnych oraz sposobów rozliczeń transakcji zawieranych na rynkach derywatów, najważniejszych obecnie rodzajów transakcji na rynkach finansowych (forward, swapów, opcji), praktyki funkcjonowania najważniejszych partnerów pochodnych, ujęcia rachunkowego i podatkowego derywatów.
Książka jest przeznaczona dla osób profesjonalnie związanych z rynkami finansowymi, a także badaczy funkcjonowania tych rynków oraz studentów kierunków ekonomicznych.
Spis treści
Wstęp
1. Istota, rodzaje i sposoby rozliczeń instrumentów pochodnych
2. Charakterystyka instrumentów rozliczanych w sposób scentralizowany
2.1. Forward, futures, contracts for difference
2.2. Swapy
2.3. Opcje
3. Wybrani partnerzy centralni rozliczający pochodne transakcje giełdowe i OTC
3.1. CME Clearing
3.2. ICE Clear
3.3. Izby clearingowe w Hongkongu
3.4. Eurex Clearing
3.5. LCH.Clearnet
3.6. KDPW_CCP
4. Wielkość i struktura rynków instrumentów pochodnych rozliczanych w sposób scentralizowany
5. Ujęcie rachunkowe instrumentów pochodnych
6. Wybrane aspekty opodatkowania dochodów z obrotu instrumentami pochodnymi
Zakończenie. Przyszłość partnerów centralnych
Literatura
Wybrane problemy zarządzania energetyką
Autor: Sławomir Bielecki, Przemysław Zaleski, Bartosz Fortuński
Rodzaj publikacji: monografia naukowa
Rok wydania: 2016
ISBN: 978-83-7790-419-0
Liczba stron: 124
Spis treści:
Wprowadzenie
1. Polityka energetyczna Unii Europejskiej – Polska, Unia Europejska, świat
Abstrakt
1.1. Zarys kształtu europejskiej polityki energetycznej
1.2. Wzrost udziału energetyki odnawialnej do poziomu 20%
1.3. Zmniejszenie emisji CO2 o 20% w stosunku do 1990 roku
1.4. Poprawa efektywności zużycia energii o 20% w stosunku do 1990 roku
1.5. Nakłady inwestycyjne i koszty wytworzenia energii elektrycznej
1.6. Propozycja nowego instrumentu zbliżonego do projektu UE, który miałby spowodować zmianę w podejściu do energetyki w innych krajach świata
2. Problemy zarządzania w elektroenergetyce
Abstrakt
2.1. Ewolucja struktur elektroenergetyki
2.2. Problem użytkowania energii w kontekście zagadnienia efektywności energetycznej – zarys na przykładzie zagadnienia mocy biernej
2.2.1. Zagadnienie mocy biernej w problematyce efektywności energetycznej
2.2.2. Znane metody wyznaczania oszczędności energetycznych
2.2.3. Propozycja metod wyznaczania zakresu mocy czynnej traconej na skutek obciążenia biernego
2.3. Wybrane problemy zarządzania dystrybucją energii elektrycznej w kontekście rozwoju Smart Grid
2.3.1. Nowe elementy w ramach Smart Grid – inteligentne odbiory i pojazdy elektryczne
2.3.2. Pojazdy elektryczne i usługi na rzecz sieci elektroenergetycznej
2.3.3. Smart Grid jako rozszerzenie automatyki budynku
2.4. Problemy rozwoju nowych struktur wytwarzania energii elektrycznej
2.4.1. Problem generacji rozproszonej
2.4.2. Kwestia usług regulacyjnych
2.4.3. Energetyka prosumencka
2.4.4. Spółdzielnie energetyczne
3. Zarządzanie projektami w elektroenergetyce na przykładzie projektów wdrożenia Systemu Informacji o Sieci (SIS) u Operatora Systemu Dystrybucji Energii (OSDe)
Abstrakt
3.1. Geneza zmian funkcjonowania Operatorów Systemów Dystrybucyjnych energii (OSDe) w zakresie planowania i zarządzania inwestycjami
3.1.1. Podejście jakościowe do realizacji wskaźników przez OSDe a zmiany w zakresie planowania i zarządzania projektami u typowego OSDe
3.1.2. Wdrożenie metodyki zarządzania projektami kluczem do sprawnej realizacji inwestycji w typowym OSDe
3.1.3.Systematyzacja metodyki projektowej w typowym OSDe
3.2. System Informacji Sieciowej (SIS) jako kluczowe narzędzie wspomagające zarządzaniem i planowaniem siecią dystrybucji energii u Operatora Systemu Dystrybucyjnego energii (OSDe)
3.3. Wdrażanie Systemu Informacji o Sieci jako przykład nowoczesnego podejścia do zarządzania i planowania w OSDe
3.3.1. Przesłanki do wdrażania SIS w OSDe
3.3.2. Główne funkcje systemów SIS dla spółek operatorskich a korzyści organizacyjne i ekonomiczne
Zakończenie
Bibliografia
Strony internetowe
Sylwetki Autorów
Edukacja finansowa. Moda czy konieczność.
Autor: Magdalena Cicharska, Marta Maciejasz-Świątkiewicz, Angelika Kędzierska-Szczepaniak
Rodzaj publikacji monografia naukowa
Rok wydania 2016
ISBN 978-83-7790-431-2
Liczba stron 114
Spis treści:
Wprowadzenie
1. Finanse osobiste w obliczu finansjalizacji
1.1. Finansjalizacja jako przesłanka edukacji finansowej
1.2. Miejsce finansów osobistych w nauce o finansach
1.3. Finanse osobiste – pojęcie i zakres na gruncie literatury światowej
1.4. Finanse osobiste – pojęcie i zakres na gruncie literatury polskiej
1.5. Zarządzanie finansami osobistymi a bogacenie się
2. Edukacja finansowa dzieci i młodzieży
2.1. Socjalizacja finansowa i pojęcia powiązane
2.2. Dzieci i młodzież jako podmioty badań z zakresu socjalizacji finansowej
2.3. Edukacja finansowa dzieci i młodzieży w Polsce – ujęcie praktyczne
3. Edukacja finansowa dorosłych
3.1. Świadomość finansowa Polaków
3.2. Bankowe inicjatywy edukacyjne w zakresie finansów skierowane do osób dorosłych
3.3. Inne formy edukacji finansowej i ich cele
3.4. Cele edukacyjne inicjatyw komercyjnych – analiza przypadków
4. Skutki braku edukacji finansowej
4.1. Niekorzystne zjawiska o podłożu finansowym jako skutek braku edukacji finansowej
4.2. Determinanty wykluczenia finansowego
4.3. Przyczyny wykluczenia finansowego
4.4. Skutki wykluczenia finansowego dla jednostki
5. Wykluczenie finansowe w Polsce
5.1. Polska na tle Unii Europejskiej
5.2. Motywy oszczędzania gospodarstw domowych w Polsce
5.3. Wskazania dotyczące ograniczania wykluczenia finansowego
Zakończenie
Bibliografia
Strony internetowe
Akty prawne
Sylwetki Autorów
Miasta dla pieszych. Idea czy rzeczywistość
Autor: Jacek Szołtysek, Halina Brdulak, Sabina Kauf
Rodzaj publikacji: monografia naukowa
Rok wydania: 2016
ISBN: 978-83-7790-403-9
Liczba stron: 174
Spis treści:
Wstęp
Część 1.
PIESZY W PRZESTRZENI MIEJSKIEJ
1. Kapitał społeczny jako czynnik determinujący zachowania ludzi
1.1. Sieci zaufania – struktury i determinanty
1.2. Kapitał społeczny i jego oddziaływanie na przestrzeń miejską
1.3. Architektura miast i jej wpływ na kapitał społeczny
1.4. Kulturowe aspekty przestrzeni miejskiej
1.5. Omotenashi – szacunek dla innych, akceptacja dla różnorodności, budowanie kapitału społecznego
2. Rola miasta ponowoczesnego w budowaniu struktur społecznych
2.1. Idea miasta ponowoczesnego
2.2. Obszary kulturowe w przestrzeni publicznej miasta
2.3. Osiedla miejskie jako przestrzeń dla pieszych
2.4. Pieszy w wymierającym mieście – procesy dezurbanizacji w Polsce
2.5. Wpływ zrównoważonego rozwoju na idee miasta ponowoczesnego
2.6. Plan zagospodarowania przestrzennego jako czynnik determinujący jakość życia w mieście
3. System transportowy jako istotny element miasta ponowoczesnego
3.1. Funkcjonalność systemu transportowego miasta i jego wpływ na jakość życia
3.2. Podróże piesze mieszkańców Warszawy i Łodzi – wyniki badań
3.2.1. Znaczenie Warszawy i Łodzi na mapie gospodarczej Polski
3.2.2. Badanie ruchliwości społecznej mieszkańców Warszawy i okolicznych 26 gmin
3.2.3. System transportowy Łodzi jako element zrównoważonego rozwoju miasta
4. Dialog społeczny między władzami a mieszkańcami miasta – przykłady wprowadzania opłat kongestyjnych za wjazd do centrum miasta
4.1. Aspekt środowiskowy wdrażanych opłat kongestyjnych
4.2. Aspekt społeczny wdrażanych opłat kongestyjnych
4.3. Komunikacyjne aspekty wdrażania zmian w systemach transportowych
Część 2.
PRZESTRZEŃ PUBLICZNA W TWORZENIU MIASTA DLA PIESZYCH
1. Przestrzeń publiczna jako specyficzne miejsca w mieście
1.1. Przestrzeń publiczna jako szansa dla mieszkańców
1.2. Spotkanie jako przejaw miejskości
1.3. Czas a przestrzeń publiczna
2. Przestrzeń publiczna a ludzie – aspekty jakości życia
2.1. Dlaczego przestrzeń publiczna i szansa spotkania innych osób jest tak ważna?
2.2. Pokolenie pieszych jako szansa dla zmiany postrzegania przestrzeni miasta
3. W kierunku miasta dla pieszych
4. Logistyka a koncepcja miasta dla pieszych
4.1. Dostępność przestrzeni – pieszo i w zmotoryzowany sposób a kontakty międzyludzkie
4.2. Logistyka miasta w procesach tworzenia miasta dla pieszych
Część 3.
LOGISTYCZNY KONTEKST KREOWANIA PRZESTRZENI PUBLICZNEJ
1. Tendencje rozwojowe a kształtowanie przestrzeni miasta
1.1. Przemiany społeczno-gospodarcze i ich oddziaływanie na przestrzeń miasta
1.2. Zachowania komunikacyjne mieszkańców w przestrzeni miasta
2. Logistyka a przestrzeń miasta
2.1. Rola logistyki w kształtowaniu struktur przestrzennych miasta
2.2. Nowe struktury przestrzenne w dostawach towarów jako warunek tworzenia przestrzeni publicznej
2.3. Przestrzeń dla transportu (dostawczego) czy przestrzeń publiczna
3. Przestrzeń przyjazna mieszkańcom
3.1. Przestrzeń konsumpcji jako element przestrzeni publicznej w mieście
3.2. Shared space jako narzędzie uspokajania ruchu w mieście
3.3. Struktura przestrzenna miasta a formy jej pokonywania przez mieszkańców
3.4. Kreowanie przestrzeni wolnej od samochodów – mobilność przyszłości
Konkluzje
Część 1
Część 2
Część 3
Bibliografia
Strony internetowe
Optymalizacja decyzji logistycznych
Autor: Sabina Kauf, Agnieszka Tłuczak
Wydawca: Difin
ISBN: 978-83-8085-258-7
Data wydania: 2016
Liczba stron: 222/B5
Oprawa: miękka
Informacja:
Niniejsza książka stanowi koncepcyjnie spójny ogląd podstawowych zagadnień związanych z optymalizacją decyzji logistycznych, dzięki czemu przyczynia się do lepszego ich zrozumienia. W sposób logiczny i przyjazny przedstawia podstawowe metody optymalizacyjne, znajdujące zastosowanie w różnych obszarach działalności logistycznej.
Wykorzystanie modeli optymalizacyjnych w logistyce jest o tyle zasadne, że globalne i wielokierunkowe przepływy strumieni towarowych wzdłuż całych łańcuchów dostaw są bardzo złożone i kompleksowe. W tym kontekście do zadań optymalizacyjnych należy sterowanie przepływem dóbr towarowych od rynków zaopatrzenia, poprzez wszystkie etapy dodawania wartości, aż do nabywcy końcowego, tak by ten uzyskał właściwy produkt, we właściwym czasie, miejscu, ilości i jakości oraz po minimalnym koszcie
Do najważniejszych zagadnień poruszanych w publikacji zaliczamy m.in. metody:
– oceny ryzyka w realizacji projektów logistycznych,
– optymalizacyjne w projektowaniu sieci dystrybucji,
– optymalizacji i modelowania systemów transportowych,
– optymalizacji zapasów,
– wielokryterialnego wspomagania decyzji logistycznych.
REDAKTORZY: Monika Paradowska, Dorota Foryś
RECENZENCI: Michał Ptak, Bartosz Bartniczak
ISBN: 978-83-60939-02-4
Rok wydania: 2016
Wydawnictwo: Uniwersytet Opolski
Oprawa: miękka
monografia do pobrania
Koncepcje organizacji i metody zarządzania. Możliwości i ograniczenia
Autor: Sokołowska Stanisława, Krawczyk-Sołtys Agnieszka, Mijal Anna, Płatkowska-Prokopczyk Laura, Szwiec Paweł
ISBN: 978-83-8085-168-9
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 228/B5
Wydawnictwo: Difin
Informacja:
Niniejsza książka stanowi koncepcyjnie spójny ogląd podstawowych zagadnień związanych z optymalizacją decyzji logistycznych, dzięki czemu przyczynia się do lepszego ich zrozumienia. W sposób logiczny i przyjazny przedstawia podstawowe metody optymalizacyjne, znajdujące zastosowanie w różnych obszarach działalności logistycznej.
W książce opisano wybrane koncepcje organizacji i metody zarządzania, w tym również te rzadko charakteryzowane w polskojęzycznej literaturze przedmiotu. Zostały one zaprezentowane z uwzględnieniem empirycznych i teoretycznych dokonań przedstawicieli różnych ośrodków akademickich. Przy czym, przyjęto dwa kluczowe cele.
Pierwszym było zidentyfikowanie skutków urzeczywistniania oraz stosowania wybranych koncepcji organizacji i metod zarządzania. Drugim zaś wskazanie sposobów ograniczania negatywnych i wzmacniania pozytywnych efektów ich wdrożenia. Osiągnięcie tych celów pozwoliło uzyskać całościowy obraz wybranych koncepcji organizacji oraz metod zarządzania, w którym nie zabrakło miejsca dla krytycznej refleksji.
Pozostaje wyrazić nadzieję, że obraz ten poruszy wyobraźnię Czytelników, wśród których nie powinno zabraknąć obecnych i przyszłych teoretyków i praktyków zarządzania.
Informacja – dobro publiczne czy prywatne ?
REDAKTORZY: Adam Czerwiński, Anna Jańdziak, Marcin Krzesaj
RECENZENCI: Colin Hales, Joost Platje, Ewa Ziemba
ISBN: 978-83-7395-682-7
Format: B5
Liczba stron: 222
Rok wydania: 2016
Spis treści:
Słowo wstępu (Adam Czerwiński)
Rozdział 1. Prawo dostępu do informacji publicznej i jego ograniczanie
- Informacja publiczna jako dobro publiczne w społeczeństwie wiedzy (Krystyna Michniewicz-Wanik)
- Prawne aspekty ograniczania dostępu do informacji publicznej (Łukasz Dubiński)
- Informacja publiczna jako res populi a dane chronione – pomiędzy zasadą otwartości a koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa państwa i obywatela (Beata Baran, Katarzyna Południak)
Rozdział 2. Informacja jako dobro publiczne
- Własności kształtujące informację jako dobro publiczne w kontekście zawodności mechanizmu rynkowego (Grzegorz Flerianowicz)
- Ponowne wykorzystanie informacji sektora publicznego (Dušan Bogdanov)
Rozdział 3. Oddziaływanie informacji na rynki
- Informacja publiczna i prywatna a kształtowanie się cen w sklepach internetowych (Stefan Forlicz)
- Marketing treści – marketing czy ustrukturyzowana informacja? (Agnieszka Dejnaka)
- Zastosowanie metody TDABC do szacowania kosztów działań informacyjnych pośredników w obrocie nieruchomościami (Daniel Rodzeń)
Rozdział 4. Ocena jakości informacji – modelowanie i praktyka
- Ramy i modele jakości informacji – próba porównania (Adam Czerwiński)
- Wybrane narzędzia i metody ewaluacji jakości informacji na stronach WWW (Marcin Krzesaj)
- Cyfrowy niezbędnik bibliotekarza – biblioteki dla każdego (Izabela Mrochen)
Rozdział 5. Systemy zarządzania bezpieczeństwem informacji i bezpieczeństwo informacji w Internecie
- Bezpieczeństwo informacji w jednostkach sektora finansów publicznych – analiza etapów realizacji (Ewa Kulińska, Agnieszka Dornfeld)
- Świadomość użytkownika jako determinanta funkcjonowania informacji w wymiarze Internetu rzeczy (Grzegorz Klimek)
Rozdział 6. Rola informacji i wiedzy w rozwoju społeczeństw oraz edukacja informacyjna
- Szczególna rola informacji i wiedzy w rozwoju społeczno-gospodarczym krajów rozwijających się (Agnieszka Witoń)
- Kształtowanie information literacy: rola biblioteki akademickiej (Aleksandra Więk)
- Edukacja informacyjna jako zadanie bibliotek w udostępnianiu publicznej informacji na przykładzie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Opolu (Katarzyna Pawluk)
- Informacja o publikacjach pracowników polskich uczelni w Internecie: gdzie szukać i komu wierzyć? (Marzena Marcinek)
- Geneza powstania Internetu i jego rozwój na świecie (Beata Olszewska-Łabędź)
Vademecum logistyki
Autor: Sabina Kauf, Ewa Płaczek, Adam Sadowski, Jacek Szołtysek, Sebastian Twaróg
ISBN: 978-83-8085-077-4
Rok wydania: 2016
Liczba stron: 196/B5
Wydawnictwo: Difin
Informacja:
Powszechność stosowania logistyki, jak również coraz większa jej użyteczność powodują, że jako dziedzina wiedzy i zastosowań praktycznych nieustannie się rozwija. Liczne badania prowadzone na różnych poziomach zarządzania logistycznego nowatorsko uzupełniają lub czasem zmieniają dotychczasowe koncepcje logistyczne, ale także systematycznie wskazują luki teoretyczne i empiryczne. Prezentowana książka wychodzi naprzeciw potrzebie zrozumienia współczesnych podstaw podejmowania decyzji logistycznych i stanowi spójny ogląd najważniejszych zagadnień dotyczących tej dziedziny. W sposób przyjazny przedstawia podstawowe treści logistyki i zarządzania logistycznego. Prezentuje je zarówno z perspektywy systemu mikrologistycznego, jak i łańcucha dostaw.
Do najważniejszych zagadnień poruszanych w publikacji zaliczamy m.in.:
– istotę logistyki i zarządzania łańcuchem dostaw,
– system logistyczny,
– logistyczną obsługę klienta,
– logistykę w sferze zaopatrzenia, produkcji i dystrybucji,
– transport i magazynowanie,
– koszty logistyczne,
– logistykę zwrotną.
Przejrzysta formuła omawianych zagadnień pozwala na szybkie zrozumienie najważniejszych kategorii logistycznych oraz ułatwia rozwiązywanie rzeczywistych problemów. Książka zawiera materiał zgodny z treściami programowymi podstaw logistyki, wykładanymi na uczelniach ekonomicznych, co sprawia, że może być adresowana do studentów kierunków i specjalności logistycznych. Nie oznacza to, że praca ta nie może mieć innych zastosowań – szczególnie polecamy ją praktykom, którzy pracując na stanowiskach zarówno wykonawczych, jak i kierowniczych niższego szczebla, chcą poszerzyć swoją wiedzę. Zaprezentowane przykłady dobrano tak, by ukazywały łatwość zastosowania logistyki w praktyce gospodarczej, a to sprawia, że książka ta może być przydatna dla tych wszystkich, którzy na co dzień podejmują decyzje logistyczne.
Spis treści:
Rozdział 1. LOGISTYKA Jacek Szołtysek Wprowadzenie
1.1. Paradygmat logistyki, czyli czym jest logistyka, a czym nie jest
1.2. Zdefiniowanie logistyki, zarządzania logistycznego i zarządzania logistyką
1.3. Trochę historii – logistyka militarna, gospodarcza i społeczna Bibliografia
Rozdział 2. SYSTEM LOGISTYCZNY Sebastian Twaróg Wprowadzenie
2.1. Od podejścia procesowego do systemowego
2.2. Zdefiniowanie systemu logistycznego
2.3. Rodzaje systemów logistycznych
2.4. Korzyści z systemowego podejścia w logistyce Bibliografia
Rozdział 3. ŁAŃCUCH DOSTAW Sebastian Twaróg Wprowadzenie
3.1. Od łańcucha towarów do łańcucha dostaw
3.2. Istota łańcucha dostaw
3.3. Łańcuch logistyczny w strukturze łańcucha dostaw
3.4. Usługodawca logistyczny
3.5. Strategie łańcuchów dostaw Bibliografia
Rozdział 4. LOGISTYCZNA OBSŁUGA KLIENTA Sabina Kauf Wprowadzenie
4.1. Pojęcie logistycznej obsługi klienta
4.2. Elementy logistycznej obsługi klienta
4.3. Mierniki logistycznej obsługi klienta
4.4. Efficient Consumer Response Bibliografia
Rozdział 5. LOGISTYKA W SFERZE ZAOPATRZENIA Ewa Płaczek Wprowadzenie
5.1. Zaopatrzenie a zakupy
5.2. Proces zaopatrzenia, a ile działań
5.3. Technologie komunikacyjne zaopatrzenia
5.4. Znaczenie procesu zaopatrzenia w przedsiębiorstwie Bibliografia
Rozdział 6. LOGISTYKA W SFERZE PRODUKCJI Adam Sadowski Wprowadzenie
6.1. Logistyka produkcji z perspektywy zarządzania produkcją
6.2. Definicja i koncepcja logistyki produkcji
6.3. Strategie logistyczne i ich wpływ na logistykę produkcji
6.4. Instrumentarium logistyki produkcji Bibliografia
Rozdział 7. LOGISTYKA W SFERZE DYSTRYBUCJI Jacek Szołtysek Wprowadzenie
7.1. Dystrybucja – czym jest i kto ją programuje
7.2. Kanały i strategie dystrybucji
7.3. Projektowanie kanału dystrybucji
7.4. Przykłady kanałów dystrybucji Bibliografia
Rozdział 8. TRANSPORT I MAGAZYNOWANIE Sabina Kauf Wprowadzenie
8.1. Transport – pojęcie i istota
8.2. Charakterystyka podstawowych gałęzi transportu
8.3. Infrastruktura transportowa
8.4. Gospodarka magazynowa i magazynowanie
8.5. Klasyfikacja magazynów
8.6. Centrum logistyczne jako element punktowej infrastruktury logistycznej Bibliografia
RozdziaŁ 9. ASPEKTY KOSZTOWE W LOGISTYCE Ewa Płaczek Wprowadzenie
9.1. Spojrzenie na koszty logistyki
9.2. Identyfikacja kosztów logistyki
9.3. Rachunek kosztów w logistyce
9.4. Co daje rachunek kosztów działań Bibliografia
Rozdział 10. LOGISTYKA ZWROTNA Adam Sadowski Wprowadzenie
10.1. Włączenie logistyki zwrotnej do zarządzania łańcuchem dostaw
10.2. Zdefiniowanie logistyki zwrotnej
10.3. Przedmiot i zadania logistyki zwrotnej
10.4. Podmioty logistyki zwrotnej w kreowaniu przepływów zwrotnych
10.5. Rodzaje i miejsca powstawania zwrotów w zwrotnym łańcuchu dostaw
10.6. Procesy logistyki zwrotnej
10.7. Współczesne kierunki rozwoju logistyki zwrotnej Bibliografia