Rodzaj studiów: licencjackie, profil praktyczny
System studiów: stacjonarne
Tryb studiów: I stopnia
Czas trwania: 3 lata
GEOGRAFIA I GEOINFORMACJA
Geografia i geoinformacja to kierunek łączący wiedzę o strukturze i funkcjonowaniu przestrzeni geograficznej z praktycznymi umiejętnościami analiz oraz ocen wykonywanych w terenie i przy biurku, a tym w środowisku Geograficznych Systemów Informacji Przestrzennej (GIS).
Koncepcja kształcenia opiera się na trzech filarach: geografii fizycznej (środowisko przyrodnicze), geografii społeczno-ekonomicznej (środowisko człowieka) oraz zastosowań wiedzy geograficznej w rozwoju społeczno-gospodarczym, ochronie i kształtowaniu środowiska. Studia dedykowane są uczniom zainteresowanym geografią, którzy jednocześnie chcą uzyskać praktyczny, atrakcyjny zawód i odnaleźć się na rynku pracy.
GŁÓWNYM CELEM KSZTAŁCENIA JEST:
uzyskanie przez studentów wiedzy o strukturze i funkcjonowaniu środowiska przyrodniczego oraz społeczno-gospodarczego w ujęciu przestrzennym oraz umiejętności zastosowania tej wiedzy w podejmowaniu decyzji związanych z szeroko rozumianą gospodarką przy pomocy instrumentów tworzenia, przetwarzania i analizowania danych geoprzestrzennych. Przygotowanie do zawodu mają dawać również co semestralne praktyki zawodowe w wybranych przez studentów miejscach.
Program kształcenia ma dawać maksimum praktycznych umiejętności przy niezbędnym minimum bazowych treści teoretycznych.
PROGRAM KSZTAŁCENIA: obejmuje różnorodne treści dotyczące między innymi:
- podstaw geografii fizycznej i społeczno-ekonomicznej oraz metodologii badań geograficznych,
- klimatologii i meteorologii, geomorfologii, geologii i hydrogeologii, hydrografii i hydrologii, geografii gleb, geografii regionalnej, biogeografii,
- geografii ludności, przemysłu, rolnictwa, osadnictwa, kultury, miast, transportu, sieci, turyzmu, politycznej,
- geografii fizycznej oraz społeczno-ekonomicznej Polski i świata,
- kartografii, teledetekcji, GIS,
- zagrożeń cywilizacyjnych, katastrof naturalnych, rozwoju zrównoważonego,
- planowania oraz zagospodarowania przestrzennego miejscowego i regionalnego, ekofizjografii, procedur inwestycyjnych, prawnych podstaw gospodarowania środowiskiem geograficznym, strategii rozwoju,
- zastosowań GIS w gospodarowaniu środowiskiem, administracji, planowaniu przestrzennym, ochronie przyrody i krajobrazu,
- terenowych badań geograficznych.
Program przewiduje nabycie przez studenta ponad 120 praktycznych kompetencji (umiejętności) przydatnych na rynku pracy.
W TOKU STUDIÓW DOWIESZ SIĘ M.IN. JAK:
- wykonać terenowe i stacjonarne pomiary geologiczne, geomorfologiczne, hydrologiczne, hydrogeologiczne, meteorologiczne, glebowe, szaty roślinnej i fauny,
- zinwentaryzować i zwaloryzować środowisko przyrodnicze i efekty zagospodarowania przestrzeni przez człowieka,
- orientować się w przestrzeni,
- ocenić przydatność warunków rzeźby terenu i geologii do zabudowy,
- tworzyć, przetwarzać i analizować mapy,
- ocenić tendencje rozwojowe środowiska fizycznogeograficznego, w tym zagrożenia antropogeniczne,
- dokonać typologii i regionalizacji fizycznogeograficznej,
- diagnozować i wartościować współczesne uwarunkowania rozwoju społeczno-gospodarczego w różnych układach przestrzennych,
- diagnozować sytuację demograficzną i dostosowywać do niej formy zagospodarowania,
- opracowywać własne metody badań geograficznych,
- sporządzić analizy i oceny zagospodarowania przestrzennego określonego obszaru z punktu widzenia funkcji, ładu przestrzennego i potrzeb społecznych,
- sporządzić strategię rozwoju jednostki terytorialnej,
- używać programów GIS, tworzyć i przetwarzać dane i bazy geoprzestrzenne,
- posługiwać się bazami danych geoprzestrzennych w administracji, ochronie i kształtowaniu środowiska, a także w planowaniu oraz zagospodarowaniu przestrzennym,
- stworzyć projekt zagospodarowania terenu oraz ustalenia z zakresu planowania przestrzennego,
- obliczyć i zaplanować system transportowy,
- zaprojektować ekologiczny system przestrzenny jednostki terytorialnej,
- ocenić wpływ na środowisko obiektu budowlanego,
- dokonać analizy sieci osadniczej z punktu widzenie obsługi ludności,
- ocenić kierunki zmian w strukturze i funkcjonowaniu krajobrazu,
- sporządzić koncepcję zagospodarowania terenów zdewastowanych,
- ocenić stopień zrównoważenia rozwoju jednostek terytorialnych,
- określić chłonność i pojemność turystyczną określonego obszaru,
- sporządzić opracowanie ekofizjograficzne,
- sporządzić dokumentację projektową formy ochrony przyrody i plan ochrony tej formy,
- pracować z aktami prawnymi oraz przygotować decyzję administracyjną i postanowienie,
- zaplanować rozmieszczenie obiektów i terenów w przestrzeni,
- wykonać analizę przestrzenno-czasową z wykorzystaniem metod geostatystycznych na potrzeby opracowań studialnych (raportów, ocen oddziaływania, opracowań ekofizjograficznych, strategii rozwoju, itp.).
ABSOLWENT GEOGRAFII I GEOINFORMACJI – studiów licencjackich może kontynuować naukę na II stopniu studiów na Wydziale Ekonomicznym na kierunku Gospodarka przestrzenna, a także na wszystkich typach uczelni w Polsce na kierunkach: Geografia, Gospodarka przestrzenna, Rozwój zrównoważony, Turystyka i wielu innych
ABSOLWENT GEOGRAFII I GEOINFORMACJI – studiów licencjackich jest przygotowany do pracy jako:
- wykonawca zleceń z zakresu badania różnych elementów środowiska przyrodniczego oraz oceny ich stanu,
- specjalista ocen oddziaływania planów, programów i przedsięwzięć na środowisko,
- wykonawca zleceń z zakresu oceny przydatności terenów dla różnych form zagospodarowania,
- ekspert geograficznych systemów informacji przestrzennej GIS oraz ich zastosowań,
- projektant terenów naturalnych i zurbanizowanych,
- wykonawca opracowań planistycznych w zakresie tematyki środowiska przyrodniczego i społeczno-ekonomicznego,
- specjalista do spraw kształtowania i ochrony środowiska przyrodniczego,
- urzędnik administracji państwowej w jednostkach zajmujących się ochroną i kształtowaniem środowiska oraz rozwojem lokalnym i regionalnym,
- pracownik samorządowy wykonujący zakres obowiązków związanych z przestrzenią geograficzną,
- specjalista planowania strategicznego,
- analityk badań społeczno-ekonomicznych,
- specjalista obsługi baz GIS,
- analityk baz danych przestrzennych,
- nauczyciel geografii (po zrealizowaniu dodatkowych modułów nauczycielskich).